Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

2. E-learning voor jouw klant: 10 voordelen

Heb je wel eens nagedacht over hoeveel kennis jij wel niet overbrengt binnen jouw bedrijf? Heb je ook wel eens nagedacht over een effectieve manier hiervoor? In dit artikel vertellen we je hoe e-learning hieraan zou kunnen bijdragen!

E-learning voor je klanten: 10 voordelen!

E-learning (electronic learning): “Het verkrijgen van kennis, door middel van een computer, tablet of telefoon.” Dat is de letterlijke betekenis van E-learning. Dit kan in verschillende vormen, zoals (interactieve) video’s, animaties, foto’s, AR, tekst en spraak. Welke voordelen kan dit nu hebben voor jouw organisatie en jouw klanten?

Vaak denken we bij E-learning aan cursussen of opleidingen, maar het kan ook veel kleiner!

 

Overbrengen van kennis  

Ieder bedrijf is dagelijks bezig met het overbrengen van kennis. Soms zelf zonder dat je het als ondernemer door hebt of zonder dat jouw klant het door heeft.

Voorbeeld: Als kapster knip, föhn en verf je iemand zijn haren, maar je deelt ook kennis over hoe iemand zijn haar tussen de knipbeurten door dient te verzorgen. Dat is kennisoverdracht!

Voorbeeld: Als hovenier richt je samen met de klant een nieuwe tuin in. Je kiest de bomen, de tegels en het gazon, maar tegelijkertijd vertel je iemand hoe hij die tuin dient te verzorgen. Dat is kennisoverdracht!

Voorbeeld: Als schoonheidsspecialist verzorg je iemand zijn huid en verkoop je daarbij producten die de klant op bepaalde wijze dient te gebruiken. Deze uitleg is nodig om het gewenste resultaat te behalen. Dat is kennisoverdracht!

 

Bedenk zelf eens aantal voorbeelden binnen jouw bedrijf waar er spraken is van kennisoverdracht.

Deze kennis kun je aanbieden door middel van een E-learning waardoor klanten dit op ieder gewenst moment kunnen volgen en zo vaak als het voor hen nodig is.

 

Aanleren van vaardigheden

Hoe beter de klant zelf in staat is om jouw dienst/product te gebruiken, hoe tevredener hij/zij zal zijn met jou en je bedrijf. Daarom zou het nog fijner zijn als je, jouw klant een nieuwe vaardigheid kunt aanleren. Hiervoor biedt E-learning een hele mooie uitkomst. Je hoeft niet meer steeds opnieuw uit te leggen hoe jouw dienst of product werkt. Je ontwikkelt een goede E-learning die aan de door jou gestelde eindnormen voldoet en je kunt hem blijven inzetten.

 

Om bij een eerder voorbeeld te blijven: Welke uitkomst zou E-learning dan kunnen hebben?

Voorbeeld van de kapster: Als de kapper je goed werk levert, is iedere klant eigenlijk blij als hij bij de kapper vandaan komt. Natuurlijk moet het goed geknipt en geverfd zijn, maar de eerste dagen zijn een feest. Tot de eerste wasbeurt… Daarna moet de klant hetzelfde model weten te vinden als dat die kapper heeft gedaan, maar dat valt helemaal niet mee. Kapper zijn is immers een vak.

Met een goede E-learning kun je de klant stap voor stap meenemen. In het gebruik van producten, het föhnen van het haar en het haar in model brengen. De klant wordt hier gaandeweg steeds beter in, omdat hij/zij een nieuwe vaardigheid ontwikkelt en de credits? Die gaan naar de kapper!

Bedenk zelf eens aantal voorbeelden binnen jouw bedrijf welke vaardigheden handig zijn om je klanten bij te brengen?
                         

Voordelen die E-learnings kunnen hebben

1. Hogere omzet:
Klanten komen sneller terug, vertellen het andere mensen en je kunt meer producten verkopen.

 

2. Betere binding met je klant:
Doordat de klant langer bezig is met jou en je bedrijf blijf je meer top of mind.

3. Tijdwinst:
Alles wat in de E-learning staat hoef je niet steeds opnieuw uit te leggen. Je houdt meer tijd over.

4. Continuïteit wordt verhoogd:
Of jij het uitlegt aan je klant of die medewerker die pas drie maanden in dienst is, maakt geen verschil meer. De klant krijgt altijd dezelfde kennis overgedragen.

5. Kwaliteit gaat omhoog:
Doordat een klant ook na vertrek nog meegenomen wordt in de werkwijze stijgt de kwaliteit van je dienst of product.

6. Onderscheidend:

Doordat je iets gaat bieden wat anderen niet bieden, onderscheid je, je in de markt.

7. Meer bijverkoop:

Je kunt je klanten makkelijk op de hoogte brengen van de andere mogelijkheden die je te bieden hebt, omdat je ze daar ook een e-learning van stuurt of, omdat ze andere e-learning bij je kunnen kopen.

8. Meer informatie van je klant:

Door middel van E-learning kun je ook dingen opvragen bij je klant, zoals voortgang of ontwikkelingen waardoor je beter weet wat er bij je klant speelt.

9. Flexibiliteit verhoogt:

Klanten hebben de mogelijkheid te leren op hun eigen tempo. Dit geeft hun de mogelijkheid E-learning af te stemmen op hun behoeftes.

10. Kennisbehoud:

Door je kennis te borgen binnen E-learning kunnen klanten het beter onthouden en heb jij een plek binnen jouw bedrijf om waardevolle kennis te borgen.

 

Het is je nu vast duidelijk wat de waardevolle effecten van E-learning kunnen zijn. Je kunt alles tegelijk ontwikkelen en er meteen een verdienmodel aan koppelen, maar je hoeft niet meteen alles om te gooien en grote investeringen te doen. Je kunt ook klein beginnen.

 

Wil je meer weten? Maak dan vrijblijvend een afspraak met Desi en Lesley!

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »